Τραγωδία στα Τέμπη: Τα πρώτα 24ωρα του σταθμάρχη εκτός φυλακής και το μυστήριο του 15ου σκληρού δίσκου

Η βαριά καγκελόπορτα των φυλακών Λάρισας άνοιξε το απόγευμα της Τετάρτης και ο σταθμάρχης που είχε βάρδια στον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης το μοιραίο βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών πέρασε την έξοδο μετά από 17 μήνες.

Ο σιδηροδρομικός υπάλληλος, που τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 δεν γύρισε το κλειδί 118, στέλνοντας στον θάνατο 57 ανθρώπους, βρίσκεται πλέον σε κατ’ οίκον περιορισμό, με τον επιπλέον περιοριστικό όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα.

Ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης, που χειρίζεται την υπόθεση της πρωτοφανούς τραγωδίας, είχε κάνει δεκτή, λίγες ώρες νωρίτερα, την αίτηση αντικατάστασης της προσωρινής του κράτησης με περιοριστικούς όρους, την οποία είχε καταθέσει ο δικηγόρος του, Στέφανος Παντζαρτζίδης. Αλλωστε σε έναν μήνα ο σταθμάρχης θα συμπλήρωνε το 18μηνο, που είναι το ανώτατο όριο προσωρινής κράτησης, βάσει του οποίου θα αποφυλακιζόταν, καθώς η δίκη για το δυστύχημα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει.

Ο μοιραίος σιδηροδρομικός υπάλληλος, όπως είχε αποκαλύψει με σειρά δημοσιευμάτων ο Ελεύθερος Τύπος, είχε τοποθετηθεί για πρώτη και τελευταία φορά μόνος στη βάρδια της Λάρισας για την ανάπαυλα της Καθαράς Δευτέρας εκείνης της χρονιάς και την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου -τη βραδιά του δυστυχήματος- θα ολοκλήρωνε τη δουλειά του στο συγκεκριμένο πόστο, για να μετακινηθεί σε άλλους, λιγότερο απαιτητικούς, σταθμούς.

Ωστόσο, δεν γύρισε το κλειδί, το οποίο είχε μείνει σε αυτή τη θέση από προηγούμενη διέλευση, και η αμαξοστοιχία Intercity που εκτελούσε δρομολόγιο από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη βρέθηκε στην ίδια γραμμή με το εμπορικό τρένο που ταξίδευε στην αντίθετη κατεύθυνση, καθώς η τηλεδιοίκηση ήταν εκτός λειτουργίας και δεν υπήρχαν άλλες δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να αποτρέψουν την τραγωδία.

Το πόρισμα του ΕΜΠ

Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις ότι η δίκη θα ξεκινούσε τον Ιούνιο, ο ειδικός εφέτης ανακριτής περιμένει ακόμη απαντήσεις σε αιτήματα που έχουν υποβληθεί, προκειμένου να φωτιστούν κρίσιμες πτυχές της υπόθεσης. Αρχικά, η ανακριτική αρχή προσπαθεί -ενάμιση χρόνο μετά την τραγωδία- να λύσει τον γρίφο της ανάφλεξης που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.

Για τον σκοπό αυτό έχει ανατεθεί σε καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου να αναλύσει ξανά τις ουσίες που ανιχνεύτηκαν στο σημείο του δυστυχήματος, ώστε να διαπιστωθεί αν το εμπορικό τρένο μετέφερε παράνομο φορτίο, που προκάλεσε το γιγαντιαίο μανιτάρι της φωτιάς, το οποίο καταγράφηκε από κάμερες ασφαλείας. Σχετικά ερωτήματα έχουν διατυπώσει οι πραγματογνώμονες των οικογενειών τον θυμάτων που εντόπισαν τη χημική ουσία ξυλόλιο σε επτά σημεία στον τόπο της τραγωδίας, επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη ουσία χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, και στη νόθευση καυσίμων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ελεύθερου Τύπου», ο καθηγητής θα καταθέσει το πόρισμά του εντός του Αυγούστου, αφού ολοκληρωθεί και η επίσημη μετάφραση ορισμένων εγγράφων από τα γερμανικά. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στο αν το πόρισμα θα έχει διαφορές από την έκθεση της Πυροσβεστικής, που απέδωσε την κόλαση φωτιάς στα έλαια σιλικόνης των ηλεκτρομηχανών.

Το μυστήριο με τα δεδομένα του 15ου σκληρού δίσκου

Η δεύτερη σοβαρή εκκρεμότητα της ανάκρισης είναι η απάντηση από ειδικό εργαστήριο της Μεγάλης Βρετανίας σχετικά με τον αν μπορούν τα ανακτηθούν τα σβησμένα βίντεο του εμπορικού τρένου. Παρότι η επιβατική αμαξοστοιχία έχει καταγραφεί από τις κάμερες στους σταθμούς διέλευσης, δεν υπάρχει καμία εικόνα του εμπορικού τρένου που θα μπορούσε με λεπτομερή ανάλυση να δώσει μια εικόνα σχετική με το φορτίο.

Τα βίντεο από τους σταθμούς όπου πέρασε η εμπορική αμαξοστοιχία πριν φτάσει στα Τέμπη σβήστηκαν, γιατί καμία αρμόδια Αρχή δεν τα ζήτησε εντός 15 ημερών που παραμένουν στο καταγραφικό. Πληροφορίες από πηγές κοντά στην έρευνα αναφέρουν, ωστόσο, ότι ακόμα και όταν τα βίντεο ζητήθηκαν από την ανακριτική αρχή, δεν παραδόθηκαν εγκαίρως, με αποτέλεσμα να γραφτούν ξανά και ξανά και να μην είναι πλέον δυνατή η ανάκτηση του υλικού την επίμαχη ημερομηνία.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στη Βρετανία είχαν σταλεί 15 σκληροί δίσκοι, 14 λειτουργικοί και ένας σπασμένος. Αυτόν τον 15ο σπασμένο δίσκο οι Βρετανοί ειδικοί κατάφεραν να τον διασώσουν και πλέον πρέπει να προωθηθεί για μελέτη στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών. «Κρατήστε μικρό καλάθι», επισημαίνουν οι πηγές στον «Ε.Τ.», καθώς εκτιμάται ότι έχουν γίνει και σε αυτόν, όπως και στους άλλους 14, πολλές επανεγγραφές, που εξαφάνισαν το κρίσιμο υλικό.

Η δίκη για το δυστύχημα των Τεμπών, όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, θα διεξαχθεί σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα των ΤΕΙ Λάρισας, ενώ δικηγόροι που εμπλέκονται στην υπόθεση τοποθετούν χρονικά την έναρξή της κοντά στα Χριστούγεννα.

Πηγή: eleftherostypos.gr

Προηγούμενο άρθροΟλυμπιακοί Αγώνες 2024: Εμμανουήλ Καραλής, Κατερίνα Στεφανίδη και εθνική πόλο ανδρών στο πρόγραμμα της Δευτέρας
Επόμενο άρθροΠορτογαλία: Τρομακτικό ατύχημα σε ράλι – Porsche έπεσε σε θεατές, τραυματίστηκαν δύο παιδιά