Στο τέλος του έτους, με ηλεκτροκίνηση, το δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη

Λίγο πριν τα Χριστούγεννα ξαναζωντανεύει η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Λάρισας – Θεσσαλονίκης, καθώς , παραμονές γιορτών, θα γίνει η επανεκκίνηση, με ηλεκτροκίνηση, εμπορευματικών όπως και επιβατικών τρένων, στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, σε μονή γραμμή και με ταχύτητες έως 80 χλμ/ ώρα. Μέχρι τέλος του 2025, θα έχει γίνει και η πλήρης αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Την παραπάνω δήλωση έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης (φωτο), ο οποίος συναντήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με τους εκπροσώπους των τεσσάρων εταιρειών που αναλαμβάνουν την προσωρινή αποκατάσταση του τμήματος Δομοκός- Λάρισα, μετά τις μεγάλες ζημιές που προκλήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, από την κακοκαιρία Daniel.

«Τελικά η επανέναρξη της κυκλοφορίας, στο τμήμα Δομοκός- Λάρισα, αποφασίστηκε να γίνει με ηλεκτροκίνητους συρμούς, αντί για ντιζελοκίνητους. Αυτός είναι ο λόγος, που ο χρόνος επανεκκίνησης της κυκλοφορίας, μετατίθεται από τις 20 Νοεμβρίου, κοντά στα τέλη Δεκεμβρίου», είπε ο κ. Τερεζάκης κάνοντας αναφορά και στο φλέγον θέμα της ασφάλειας.

«Η κυκλοφορία, θα είναι ασφαλέστατη, παρότι δεν θα υπάρχει σε πλήρη ανάπτυξη, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, σε όλους τους ενδιάμεσους σταθμούς. Η Alstom θα επαναφέρει σε λειτουργία σύστημα, που θα επιτρέπει στα κέντρα, Λάρισας και Λιανοκλαδίου να επιτηρούν συνεχώς τις θέσεις των συρμών, ενώ στη μία γραμμή από την οποία θα γίνεται η κυκλοφορία, το κάθε τρένο θα κυκλοφορεί αφού προηγουμένως έχει περάσει το προηγούμενο, κάτι που θα δίνει πρόσθετη εγγύηση ασφάλειας. Η γραμμή, θα πιστοποιηθεί για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου, πριν δοθεί στην κυκλοφορία».

Οι «σταθμοί» για την πλήρη αποκατάσταση

Αφού γίνει η προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής καθόδου στο τμήμα Λάρισα- Δομοκός και ξεκινήσει η κυκλοφορία συρμών, θα αρχίσει η οριστική αποκατάσταση της γραμμής ανόδου, η οποία, όταν ολοκληρωθούν τα έργα, θα παραλάβει όλη την κυκλοφορία, προκειμένου να εκτελεστεί η οριστική αποκατάσταση και στη γραμμή καθόδου.

Η πλήρης αποκατάσταση θα γίνει με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής και θα διατεθεί για το σκοπό αυτό ποσό 187 εκατ. ευρώ, από τα 600 εκατ. που δίδονται από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την αποκατάσταση υποδομών στην πληγείσα Θεσσαλία.

Σε τούτη τη φάση, βάσει των αυτοψιών που έχουν γίνει στο δίκτυο, ετοιμάζονται από εξωτερικό μελετητή οι προδιαγραφές του έργου και τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού, τα οποία θα παραδοθούν στον ΟΣΕ έως το τέλος του 2023. Αρχές του 2024 ο Οργανισμός θα προκηρύξει το διαγωνισμό για την πλήρη αποκατάσταση της γραμμής ανόδου όπως και της γραμμής καθόδου, στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα, καθώς και των καθέτων αξόνων, δηλαδή των γραμμών Λάρισα- Βόλος και Παλαιοφάρσαλο-Καλαμπάκα, που επίσης υπέστησαν μεγάλες ζημίες από τον Daniel.

Tα έργα αυτά, θα πρέπει να υλοποιηθούν μέχρι το 2026, καθώς θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης (σ.σ. τελευταία προθεσμία για τις εκταμιεύσεις, Αύγουστος 2026).

«Στην περίπτωση του τμήματος από Δομοκό μέχρι Λάρισα, η φύση μας έδειξε τι πρέπει να κάνουμε. Φάνηκε ξεκάθαρα ότι θα έπρεπε, όταν είχαν γίνει τα έργα, να έχουν αφεθεί διόδοι για να περνάει το νερό, από ανάντι, κατάντι. Σε ορισμένα σημεία θα πρέπει να δοθεί ύψος στις γραμμές αλλά και να γίνουν αποστραγγιστικοί χάνδακες, οι οποίοι χάνδακες όμως, δεν είναι έργα αρμοδιότητας του ΟΣΕ».

Ο πληγωμένος σιδηρόδρομος

Η επανεκκίνηση των δρομολογίων στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη, είναι απολύτως κρίσιμη για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο σιδηρόδρομος δέχθηκε ένα ακόμη μεγάλο πλήγμα με τις πλημμύρες που προκάλεσε ο Daniel, κόβοντας τον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ στη μέση, με αποτέλεσμα χιλιάδες containers να έχουν συγκεντρωθεί, κυρίως σε Ικόνιο και Θριάσιο και δευτερευόντως στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Πέραν αυτού, παρέλυσε και η προσοδοφόρος διπλή γραμμή, στο Αθήνα- Θεσσαλονίκη, που εξυπηρετεί μεγάλο μέρος της επιβατικής κίνησης.

Σήμερα, επιβατικά δρομολόγια γίνονται μόνο στον Προαστιακό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Στον δε Προαστιακό της Θεσσαλονίκης, το τραίνο φθάνει ως τη Ραψάνη, αν και ο κ. Τερεζάκης διαβεβαιώνει ότι σύντομα το τραίνο θα πηγαίνει ως τη Λάρισα.

Από Θεσσαλονίκη, δεν γίνονται επιβατικά δρομολόγια προς Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, αλλά ούτε και προς Δυτική Μακεδονία. Γεγονός είναι ότι το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας έχει ανάγκη ανάταξης σε πολλά τμήματα, αλλά η μη πραγματοποίηση δρομολογίων για Σέρρες και Δράμα, όπως και προς τα δυτικά, για Έδεσσα και Φλώρινα, οφείλεται στο ότι δεν δρομολογούνται τραίνα από τη Hellenic Train.

Σε ό,τι αφορά στις εμπορευματικές μεταφορές, από Θεσσαλονίκη τρένα κινούνται μόνο προς Ειδομένη και Προμαχώνα, αν και τα εμπορικά δρομολόγια για Προμαχώνα γίνονται μετά δυσκολίας, λιγοστά κάθε εβδομάδα, επειδή ανακαινίζεται η γραμμή Στρυμόνας- Προμαχώνας, έργο που ολοκληρώνεται τον ερχόμενο Φεβρουάριο.

Συμφωνία με Γαλλία και SNCF

Κυβέρνηση, Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, συμφωνούν στο ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος χρειάζεται μεταρρύθμιση. Τόσο ο ΟΣΕ, όσο και οι υπόλοιπες δημόσιες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις ( ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ), έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους στο αρμόδιο Υπουργείο, αλλά οι αποφάσεις για το πως θα υλοποιηθεί αυτή η μεταρρύθμιση, θα ληφθούν από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισήμανε ο κ. Τερεζάκης.

Εν τω μεταξύ, ο ΟΣΕ προχωράει στην υλοποίηση των μέτρων εκσυγχρονισμού υποδομών και συστημάτων διαχείρισης της κυκλοφορίας, αξιοποιώντας και τη συμφωνία του περασμένου Μαΐου, μεταξύ ελληνικής και γαλλικής κυβέρνησης, που προβλέπει την υποστήριξη του Οργανισμού από την Société nationale des chemins de fer français (SNCF) .

«Προγραμματίζουμε έναν πολύ πιο ενεργό ρόλο για την SNCF, ως συμβούλου στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Προσβλέπουμε στη συνδρομή της SNCF για την οργάνωση των πέντε τηλεδιοικήσεων που έχουμε στο δίκτυο (Κόρινθος, ΣΚΑ, Λιανοκλάδι, Λάρισα, Θεσσαλονίκη), αλλά και τον εκσυγχρονισμό του κεντρικού ρυθμιστή κυκλοφορίας που βρίσκεται στην Καρόλου (σ.σ. κεντρικά του ΟΣΕ). Το κέντρο αυτό, που λειτουργεί με προδιαγραφές του 1970 και 1980, πρέπει να αναβαθμιστεί», τόνισε ο CEO του OΣΕ.

Πηγή: makthes.gr (Άννη Καρολίδου)

Προηγούμενο άρθροΠέθανε σε ηλικία 68 ετών ο πρώην πρωθυπουργός της Κίνας, Λι Κετσιάνγκ
Επόμενο άρθροΛάρισα: Ένοχος ο φορτηγατζής για τον θάνατο ποδηλάτισσας στην οδό Βόλου